Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Marii Dąbrowskiej w Piekiełku


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 735870
    • Do końca roku: 257 dni
    • Do wakacji: 64 dni

  • Kartka z kalendarza


  • Kontakt

    Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Marii Dąbrowskiej w Piekiełku

    Piekiełko 40   

     34-650 Tymbark

    tel.183325641

Program wychowawczo-profilaktyczny 2023/2024

PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY

NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. MARII DĄBROWSKIEJ

W PIEKIEŁKU

Rok szkolny 2023/2024

 

PODSTAWA PRAWNA

  1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7. 09. 1991 r. (Dz. U z 2004 r. poz. 2572 z późn. zmianami) – art. 54 ust. 2 pkt 1.
  2. Ustawa z dnia 14.12.2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz.910 i 1378)
  3. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej art. 48 ust. 1, art. 54 ust. 3-4, art. 70 ust. 1.
  4. Karta Nauczyciela.
  5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356).
  7. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 z późn. Zmianami z dn. 25 czerwca 2002 Dz. U Nr 84, poz. 763).
  8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 poz. 1113).
  9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015 poz.1249).
  10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. poz. 69, z 2009 r. poz. 1130, z 2010 r. poz. 1408 oraz z 2011 r. poz. 968).
  11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (poz. 2140).
  12. Statut szkoły.
  13. Procedury funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Piekiełku w okresie pandemii koronawirusa.
  14. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy.

 

Program wychowawczo – profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Piekiełku

 opracowany został z uwzględnieniem podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.

  1. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
  2. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
  3. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

WPROWADZENIE

 

Treści zawarte w Programie wychowawczo – profilaktycznym Szkoły Podstawowej w Piekiełku są spójne ze Statutem szkoły, programami nauczania, procedurami funkcjonowania szkoły w okresie pandemii koronawirusa. Realizują one zadania o charakterze wychowawczym oraz profilaktycznym, są skierowane i dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów oraz nauczycieli i rodziców (opiekunów prawnych). Program wychowawczo- profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej  w Piekiełku, opiera się na hierarchii wartości przyjętych przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy, tradycji oraz kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa. Program został opracowany w taki sposób, aby inicjował i wspomagał czynniki chroniące (jednostkowe, rodzinne, rówieśnicze, szkolne i środowiskowe), które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi ucznia i jego zdrowemu życiu. Osoby realizujące program są zobowiązane pomóc uczniom zrozumieć problemy i sytuacje, z którymi wcześniej czy później przyjdzie im się zetknąć. Pandemia COVID-19 wpłynęła na wszystkie etapy rozwoju, spowodowała zmianę priorytetów działań wychowawczo – profilaktycznych. Dlatego w opracowanym programie przyjęliśmy, że nadrzędnym celem działań jest zdrowie i bezpieczeństwo uczniów z Polski i Ukrainy oraz całej społeczności szkolnej.

Ponadto wykorzystano:

Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” – sporządzony na zlecenie MEiN (oparty na wynikach badań wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie kwiecień 2020 – styczeń 2021).

 

WYCHOWANIE I PROFILAKTYKA

 

Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka. Wychowanie rozumiane jest, jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze emocjonalnej, intelektualnej, społecznej i duchowej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane z zakresu profilaktyki. (art. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe). Profilaktyka to proces wspomagania dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.

 

Podstawowym celem polityki oświatowej państwa, obok działalności dydaktycznej, jest działalność wychowawcza szkoły. Działania podejmowane w tym obszarze winny być oparte na współpracy rodziców (opiekunów prawnych) i szkoły, z uwzględnieniem polityki oświatowej państwa. Rolą szkoły jest wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów, kształtowanie właściwych postaw, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom oraz zapobieganie im poprzez profilaktykę, wsparcie uczniów w trudnych sytuacjach przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom. Działalność wychowawcza szkoły ma na celu wprowadzenie uczniów w świat wartości: współpracy, solidarności, ofiarności, patriotyzmu, szacunku dla tradycji i historii, altruizmu, co sprzyja budowaniu właściwych relacji społecznych, podejmowaniu właściwych wyborów i bezpiecznemu rozwojowi ucznia.

 

          Wychowanie ku wartościom zakłada przede wszystkim podmiotowe traktowanie ucznia co

pozwala mu ukształtować poczucie godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób.

 

CELE OGÓLNE

 

  1. Przestrzeganie Praw Człowieka oraz Praw Dziecka.
  2. Wspomaganie ucznia w rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

        ◦ fizycznej – ukierunkowanej na kształtowanie umiejętności pozwalającej uczniom podejmować i realizować zachowania prozdrowotne oraz pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia;

        ◦ emocjonalnej – ukierunkowanej na budowanie równowagi i harmonii psychicznej ucznia, kształtowanie pozytywnego wizerunku własnej osoby oraz innych ludzi, umiejętność właściwej samooceny;

        ◦ społecznej – ukierunkowanej na umiejętność rozumienia i respektowania obowiązujących wzorów i norm społecznych, właściwe pełnienie ról społecznych, rozwijanie postaw prospołecznych, działań w zakresie wolontariatu i działań charytatywnych;

        ◦ duchowej – ukierunkowanej na osiągnięcie stabilnego systemu wartości, kierowanie się normami i zasadami obowiązującymi w szkole, rodzinie, otoczeniu ucznia, docenienie sensu życia i znaczenia zdrowia.

  1. Wychowanie uczniów do wartości.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

 

Uczeń:

        ◦ szanuje historię, tradycje i kulturę swojego kraju,

        ◦ jest otwarty na kulturę i tradycje innych krajów i narodów,

        ◦ zna i szanuje symbole narodowe,

        ◦ propaguje tradycje, kulturę i historię swojego regionu i szkoły,

        ◦ dba o dobre imię swojej szkoły i godnie ją reprezentuje,

        ◦ zna zasady zdrowego trybu życia, odżywiania się i aktywnego spędzania wolnego czasu,

        ◦ dba o bezpieczeństwo swoje i rówieśników,

        ◦ jest tolerancyjny wobec drugiego człowieka, respektuje jego prawa,

        ◦ jest asertywny,

        ◦ rozwiązuje konflikty bez użycia przemocy,

        ◦ przestrzega uniwersalnych norm i wartości moralnych i etycznych – godność drugiego człowieka, poszanowanie prawdy,

        ◦ dostrzega potrzeby drugiego człowieka, jest empatyczny,

        ◦ angażuje się w działalność charytatywną i wolontariat,

rozwija swoje zdolności i zainteresowania, jest zaangażowany w zdobywanie wiedzy, kreatywny i przedsiębiorczy.

 

ZADANIA DO REALIZACJI

 

  1. Wychowanie ucznia w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności.
  2. Rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich.Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej przy równoczesnym otwarciu się na kulturę innych państw.
  3. Wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą i społecznością lokalną:

        ◦ ceremoniał szkoły – stosowanie,

        ◦ udział w       uroczystościach      szkolnych     poświęconych patronowi          placówki     

        ◦ udział w uroczystościach lokalnych, rocznicowych, państwowych.

  1. Popularyzacja postaw prozdrowotnych i zdrowego stylu życia.
  2. Propagowanie postaw ekologicznych.
  3. Wdrażanie podstawowych zasad bezpieczeństwa.
  4. Wspieranie działalności charytatywnej i promowanie wolontariatu.
  5. Dbałość o jakość kształcenia:

        ◦ propagowanie atrakcyjnych zajęć lekcyjnych i sportowych,

        ◦ doposażanie sal lekcyjnych w pomoce dydaktyczne,

        ◦ podnoszenie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli,

        ◦ popularyzacja czytelnictwa.

  1. Planowanie własnego rozwoju – preorientacja zawodowa.
  2. Budowanie prawidłowych relacji między wszystkimi członkami społeczności szkolnej.
  3. Aktywizowanie udziału rodziców (opiekunów prawnych) w funkcjonowaniu szkoły.
  4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
  5. Zapobieganie patologiom, uzależnieniom, cyberprzemocy.
  6. Kształtowanie poprawnych nawyków korzystania z narzędzi informatycznych oraz internetu, jako narzędzia do utrwalania wiedzy i wyszukiwania informacji.
  7. Eliminowanie napięć wynikających z niepowodzeń szkolnych lub z trudności w kontaktach z rówieśnikami.
  8. Pomoc rodzicom i nauczycielom (wychowawcom) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
  9. Utrwalanie u uczniów świadomego respektowania reguł sanitarnych przyjętych na czas epidemii COVID-19.
  10. Pomoc w adaptacji do nowych warunków szkolnych uczniów pochodzących z Ukrainy.
  11. Dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z Ukrainy.
  12. Pomoc i wsparcie w dostępie do pomocy finansowej udzielanej przez GOPS w Tymbarku i organ prowadzący Niepubliczną Szkołę Podstawową w Piekiełku, czyli Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Piekiełko i Okolic.

 

MISJA I WIZJA SZKOŁY

 

Zapewniamy wszechstronny rozwój ucznia. Dysponujemy:

  • Ładnie urządzonymi i bogato wyposażonymi w pomoce naukowe salami,
  • Nowoczesną pracownią komputerową z dostępem do internetu,
  • Bogatym księgozbiorem bibliotecznym
  • Zapleczem sportowym (salą do gimnastyki, sprzętem sportowym, boiskiem)
  • Mamy wysokie osiągnięcia w nauce
  • Nasza szkoła jest czysta i zadbana
  • Zapewniamy warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego ucznia
  • Efektywnie przygotowujemy uczniów do dalszych etapów kształcenia
  • Stwarzamy warunki do twórczych postaw i rozwoju talentów dzieci
  • Nasi uczniowie potrafią dokonywać właściwych wyborów, postaw i autorytetów
  • Naszego ucznia przygotowujemy do sprawnego funkcjonowania we współczesnym świecie
  • Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom rodziców
  • Zależy nam na współpracy ze środowiskiem lokalnym
  • Rzetelnie realizujemy cele i zadania zawarte w ustawie o systemie oświaty, programie wychowawczo – profilaktycznym i wewnątrzszkolnych zasadach oceniania.

 

SYLWETKA ABSOLWENTA

 

Dążeniem Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Piekiełku jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.

Absolwent naszej szkoły:

  • jest ciekawy świata
  • rozumie potrzebę nauki
  • rozwija swoje zdolności i zainteresowania
  • umie korzystać z różnych źródeł informacji
  • potrafi posługiwać się komputerem
  • korzysta z Internetu
  • odróżnia dobro od zła
  • potrafi kulturalnie zachować się w różnych sytuacjach
  • dba o zdrowie swoje u innych
  • umie radzić sobie ze stresem
  • ma poczucie swojej wartości
  • efektywnie współdziała w grupie, kierując się zasadami szacunku i tolerancji dla drugiego człowieka
  • zna swoje korzenie rodzinne i narodowe
  • sprawnie posługuje się językiem ojczystym
  • zna w wymiarze podstawowym dwa języki obce (angielski, niemiecki)
  • ma poczucie przynależności do własnego regionu
  • dba o środowisko naturalne, w którym żyje
  • sprosta wymaganiom na dalszych etapach kształcenia

Uwaga:

Realizacja wszelkich wydarzeń sportowych oraz uroczystości wynikających z kalendarza imprez szkolny uzależniona jest od sytuacji epidemicznej związanej z zachorowalnością na COVID-19 oraz zaleceniami SANEPID.

 

 

I ETAP EDUKACYJNY KLASY I - III

Edukacja wczesnoszkolna

Treści i działania o charakterze wychowawczo – profilaktycznym dla uczniów klas I – III

 

Zadania wychowawczo

- profilaktyczne

Formy i sposoby realizacji zadań

Odpowiedzialni

Budowanie postawy prozdrowotnej

i zdrowego stylu życia

1. Zapobieganie wadom postawy:

-   wdrażanie zaleceń „Lekki plecak”,

-   ćwiczenia śródlekcyjne,

-                          dostosowanie wysokości stolików i krzeseł do wzrostu uczniów.

-                          Diagnozowanie logopedyczne.

2. Dbanie o zdrowe, higienę osobistą, estetykę własną i otoczenia:

-   wykorzystanie bieżących sytuacji szkolnych,

-   mycie rąk przed posiłkami,

-   pogadanki o chorobach brudnych rąk,

-   higiena narządów wzroku i słuchu,

-   udział w konkursach plastycznych,

-   spotkania z pielęgniarką.

3. Propagowanie zdrowego stylu życia:

-   przygotowywanie zdrowych kanapek, sałatek,

-  udział w akcji „Owoce i warzywa w szkole, Mleko w szkole

-   ruch na świeżym powietrzu (lekcje w-f),

-   wycieczki,

-   lekcje przedmiotowe na świeżym powietrzu w miarę potrzeb,

-   przerwy śródlekcyjne,

-  uświadamianie dostosowania ubioru do stanu pogody,

-   udział w zawodach sportowych,

-   uświadomienie uczniom i ich rodzicom     mechanizmów prowadzących do otyłości. Motywowanie do aktywności fizycznej i poznania zasad zdrowego odżywiania się.

4.  Uświadamianie uczniom zagrożeń wynikających z palenia papierosów, picia alkoholu, używania

substancji psychoaktywnych (narkotyki, dopalacze),

-                        pogadanki, filmy edukacyjne w ramach realizacji bloku edukacyjnego.

5.  Propagowanie postaw proekologicznych:

-   udział w szkolnych akcjach ekologicznych,

-   segregowanie śmieci,

-  udział w konkursach plastycznych o tematyce przyrodniczo – ekologicznej,

-   kształtowanie właściwych zachowań na wycieczkach,podejmowanie działań na rzecz ochrony przyrody

6.                      dokarmianie ptaków,

7.                     pogadanki, spotkania z pracownikami Nadleśnictwa Limanowa.

8.  Stworzenie sytuacji do wyrażania własnych emocji:

-   wypowiedź,

-   rysunek,

-  ćwiczenia i techniki dramowe służące wyrażaniu uczuć przy jednoczesnym eliminowaniu negatywnych sposobów reagowania,

-   adekwatne zachowanie w sytuacji zwycięstwa i

-   porażki.

Wychowawcy Nauczyciel Koordynator ds. Bezpieczeństwa Nauczyciel świetlicy Pielęgniarka szkolna Nauczyciel wf.

Wychowawcy

 

Nauczyciel przyrody Wychowawcy

 

Wychowawcy

Wdrażanie podstawowych zasad bezpieczeństwa

1. Zaznajomienie uczniów z podstawowymi zasadami ruchu drogowego:

-                          udział w akcji „ Bezpieczna droga do szkoły ” (instruktaż prowadzony przez Policję),

-   pogadanki na zajęciach lekcyjnych,

-   udział w akcji “Odblaskowa szkoła”

-   udział w akcji "Klub Bezpiecznego Puchatka"

2. Przypominanie regulaminów wyjść i wycieczek.

3. Zapoznanie uczniów z numerami alarmowymi i właściwymi sposobami formułowania komunikatów z prośbą o pomoc.

4. Edukowanie dziecka dotyczące przestrzegania zasad bhp w klasie i szkole:

-   zapoznanie z zasadami gier i zabaw ruchowych,

-                          zapoznanie z regulaminami sal lekcyjnych (pogadanki),

-   udział w alarmie przeciwpożarowym (ewakuacji),

-   spotkania z Policjantem, Strażą Pożarną.

5. Kształtowanie świadomości bezpiecznego i kulturalnego korzystania z TV, gier komputerowych, Internetu:

-   pogadanki,

-   spotkania z Policją.

-   Cyberprzemoc; pogadanki na temat naruszenia danych osobowych i godności drugiego człowieka

-   ochrona uczniow i nauczycieki w internecie-zabezpieczenia laptopów hasłami i uwierzytelnieniem dwuskładnikowym.

6. Zapoznanie uczniów (poprzez zabawę) i rodziców (strona internetowa szkoły) z podstawowymi dokumentami szkoły dotyczącymi bezpieczeństwa.

 

Wychowawcy Nauczyciel Koordynator ds. Bezpieczeństwa

Rozwijanie postaw patriotycznych

i obywatelskich. Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej oraz więzi społeczeństwem lokalnym.

1. Poznanie i szacunek dla symboli narodowych i europejskich:

-                         nauka hymnu państwowego – 4 zwrotki,

-                         udział w uroczystościach szkolnych (strój galowy).

2. Podtrzymywanie tradycji szkolnych:

-                         pasowanie na ucznia (Ślubowanie klasy I),

-                         udział w obchodach „Święta Szkoły”,

-                          udział w obchodach  rocznicy wybuchu II wojny światowej,

-                          udział w obchodach  rocznicy uchwalenia konstytucji 3 maja oraz rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę,

-                         poznanie roli sztandaru szkoły.

3. Kultywowanie tradycji związanych z regionem:

-                          uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność.

4. Współpraca ze społecznością lokalną:

-                         festyny rodzinne,

-                         udział w konkursach o tematyce regionalnej,

-                          spotkania z ciekawymi ludźmi

-                          poznawanie piękna i historii najbliższej okolicy, postaci i miejsc związanych z regionem,

-                         współpraca z Nadleśnictwem Limanowa,

-                         współpraca z OSP Piekiełko

-                         spotkania z seniorami (Dzień Babci, Dzień Dziadka),

-                         Dzień Matki.

-                         Akcja zbierania nakrętek na poczet osób  z niepełnosprawnościami.

-                         wspólpraca z Muzeum Ziemi Limanowskiej

-                         wspólpraca z Biblioteką Publiczną w Limanowej, Tymbarku i Nowym Sączu.

 

Wychowawcy

 

 

Wychowawcy Dyrektor

Kształtowanie hierarchii wartości, wspieranie akcji charytatywnych.

1. Troska o język i kulturę wypowiadania się:

-                         konkursy czytelniane,

-                         spotkania autorskie.

2. Kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, zapoznanie z wybranymi dziełami architektury i sztuki plastycznej,

-                          wyjazdy do teatru, kina, muzeum, zajęcia edukacyjne, wycieczki,

-                         spotkania z ciekawymi ludźmi.

3. Kultywowanie tradycji rodzinnych i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocą, Mikołajki, Dzień Babci, Dzień Dziadka, Dzień Matki, Dzień Dziecka.

4. Wzbudzanie empatii wobec potrzebujących:

-                         udział w akcjach charytatywnych.

Wychowawcy

 

Nauczyciel bibliotekarz

Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi,

trudnościami w kontaktach

z rówieśnikami.

1. Organizacja zajęć:

-   dydaktyczno – wyrównawczych,

-   logopedycznych,

-   rewalidacyjnych,

-   korekcyjno – kompensacyjnych,

-   z pedagogiem szkolnym,

-                          kół zainteresowań:

2. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną:

-   kierowanie uczniów na badania,

-   wczesne wspomaganie rozwoju dzieci i wsparcie rodziny

-   organizowanie badań z zakresu gotowości szkolnej.

3. Uświadamianie dzieciom, do kogo mogą się zwrócić o pomoc:

-    życzliwa  i   bezpieczna  atmosfera  oparta  na  kulturze   osobistej nauczycieli, uczniów oraz rodziców, wzajemnej pomocy i współdziałaniu

-   otoczenie opieką uczniów, nauczycieli i rodziców przez pedagoga specjalnego i rzetelna diagnoza potrzeb rozwojowych uczniów.

4.          Realizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych w ramach PPP ze środków MEiN – wrzesień, grudzień.

5.           Nauka uczniów samodzielnego myślenia i wiary we własne siły.

Wychowawcy Pedagog szkolny

Psycholog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pedagog specjalny

Psycholog

Pomoc rodzicom i nauczycielom

w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych.

Dyżury psychologa.

1. Bieżące informowanie rodziców o sytuacji dziecka w szkole i poza nią.

2. Indywidualne rozmowy z uczniem i rodzicem.

3. Zebrania dla rodziców.

4. Zapoznanie rodziców z Konwencją o Prawach Dziecka, Statutem Szkoły (strona internetowa).

5. Pełnienie opieki nad dziećmi w świetlicy szkolnej z uwzględnieniem potrzeb rodziców.

6. Pomoc materialna dzieciom z rodzin o niskim statusie materialnym:

- współpraca z GOPS Tymbark.

7. Udostępnienie wykazu instytucji, gdzie można uzyskać pomoc specjalistyczną.

Wychowawcy Dyrektor

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.

1. Wczesne wykrywanie form przemocy wśród uczniów:

-                         obserwacja zachowań uczniów,

-                         współpraca z pielęgniarką.

2. Ochrona ofiar przemocy:

-                          rozmowa z uczniem, rozmowa z rodzicami, w razie konieczności wszczęcie procedury Niebieskiej Karty,

-                         organizowanie szkoleń dla rodziców,

-                         współpraca z Policją, Sądem, GOPS.

Wychowawcy Dyrektor

 

 

II ETAP EDUKACYJNY

 

Treści i działania o charakterze wychowawczo – profilaktycznym dla uczniów klas IV – VIII

 

Pliki do pobrania

Zadania o charakterze

wychowawczo - profilaktycznym

 

Formy i sposoby realizacji

 

Odpowiedzialni

Kształtowanie umiejętności niezbędnych do prawidłowego współdziałania w zespole, grupie rówieśniczej, środowisku.

1.  Zapoznanie uczniów z normami współżycia społecznego poprzez promowanie zasad kulturalnego zachowania się oraz respektowania praw i potrzeb innych.

2.  Zapoznanie  na początku roku szkolnego  uczniów oraz ich rodziców z  zasadami oceniania zachowania.

3.  Integracja środowiska klasowego, szkolnego,

lokalnego: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, Dzień Sportu, Dzień Ziemi.

4.  Doskonalenie umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych.

5.  Życzliwa  i   bezpieczna  atmosfera  oparta  na  kulturze   osobistej nauczycieli, uczniów oraz rodziców, wzajemnej pomocy i współdziałaniu.

6.  Eliminowanie i profilaktyka zachowań agresywnych.

7.  Rozwiązywanie konfliktów i spraw spornych w szkole i klasie.

-dialog i negocjacje metodą na rozwiązywanie spraw trudnych i konfliktowych .

8.  Uczenie tolerancji i poszanowania dla innych przekonań, odrębności.

9.  Kształtowanie postaw ciekawości i otwartości na

otaczający świat.

 

Wychowawcy Nauczyciele przedmiotów

Pedagog

Psycholog

Integracja środowiska klasowego, szkolnego i lokalnego. Budowanie przyjaznego klimatu w szkole poprzez promowanie prawidłowych relacji między wszystkimi

członkami społeczności szkolnej.

1.  Organizowanie imprez szkolnych wynikających z kalendarza oraz imprez integracyjnych: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, ślubowanie klasy I, andrzejki, walentynki, dyskoteki szkolne, wycieczki, festyny, lokalne i państwowe święta, imprezy sportowe, konkursy.

2.  Uświadamianie dzieciom odmienności osób z niepełnosprawnościami.

3.  Uwrażliwienie na konieczność niesienia pomocy innym:

-                         akcje charytatywne,

-                         wolontariat.

4.  Uświadamianie różnic kulturowych, wyznaniowych.

5.  Zapoznanie z Prawami Dziecka wynikającymi

z Konwencji o Prawach Dziecka.

6. Spotkania z aktorem Milczanowskim, warsztaty teatralne.

Wychowawcy

Dyrektor

 Opiekun Samorządu Uczniowskiego

P. A. Dyląg

 

Rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej.

1.  Poznanie historii, tradycji i kultury swojej małej i dużej Ojczyzny:

-   wycieczki,

-                         udział w obchodach świąt lokalnych i państwowych: 3 maja, 11 listopada.

2.  Kultywowanie tradycji szkolnych:

Wychowawcy Nauczyciele historii i języka polskiego

Nauczyciel bibliotekarz

Wzmacnianie więzi ze

społecznością lokalną.

-   Święto szkoły ,

-                         wewnątrzszkolny konkurs wiedzy o Patronie szkoły,

-                         odwiedzanie i opieka nad grobami żołnierzy,

-                         reprezentowanie szkoły w poczcie sztandarowym w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,

-                         udział w lokalnych uroczystościach rocznicowych,

3.  Dokumentowanie historii szkoły:

-                         prowadzenie kroniki szkolnej,

-                         prowadzenie strony internetowej.

4.  Budzenie szacunku do symboli narodowych.

5.  Kształtowanie postaw szacunku dla symboli innych państw.

6.  Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej.

7.  Otwarcie na wartości kultury i tradycji innych krajów.

8.  Kształtowanie postaw szacunku dla tradycji literackich Polski oraz narodów:

-                         akcje czytelnicze (Cała Polska Czyta Dzieciom),

-                         Narodowe czytanie.

-                         konkursy czytelnicze,

-                         wzbogacanie zbiorów biblioteki szkolnej,

-                         wspólpraca z Biblioteką Publiczną w Limanowej, Tymbarku i Nowym Sączu.

-                         Udział w konkursie “O złote pióro Wójta” w Tymbarku

9. Udział w konkursach o tematyce regionalnej,

10. Poznawanie piękna i historii najbliższej okolicy, postaci i miejsc związanych z regionem,

-                         wspólpraca z Muzeum Ziemi Limanowskiej

9.  Umacnianie współpracy ze społecznością lokalną:

-                         współpraca z parafią,

-                         współpraca z OSP Piekiełko.

Wychowawcy

Nauczyciele historii I j. polskiego

Opiekun SU

Popularyzacja postawy

prozdrowotnej i zdrowego trybu życia.

1.  Rozbudzanie zainteresowań na temat zdrowego

trybu życia, zdrowia, racjonalnego odżywiania się i aktywności fizycznej:

-                         pogadanki na lekcjach wychowawczych, przyrody, biologii, wychowania fizycznego,

-   udział w zawodach sportowych.

-   lekcje przedmiotowe na świeżym powietrzu.

-   testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego.

2.  Zachęcanie do aktywnego wypoczynku w czasie wolnym, m. in.:

-   wycieczki krajoznawcze,

-   Dzień sportu - Dzień Dziecka,

-   Europejski Dzień Sportu (w miarę możliwości),

3.  Budowanie wiedzy o higienie ciała, higienie osobistej.

4.  Utrwalanie nawyku systematycznego mycia i dezynfekcji rąk w okresie pandemii koronawirusa.

5.  Budowanie nawyku dbania o ład i estetykę miejsca pracy/ nauki oraz otoczenia.

-   konkurs na najładniejszą salę lekcyjną.

6.  Kształtowanie umiejętności posługiwania się w sposób odpowiedzialny i bezpieczny technologią informatyczną (komputer, tablet, smartfon) z uwzględnieniem predyspozycji psychofizycznych i zdrowotnych uczniów.

7.  Budowanie umiejętności posługiwania się właściwymi źródłami informacji o zdrowiu,

chorobach, usługach i świadczeniach zdrowotnych.

8.Uświadomienie uczniom i ich rodzicom     mechanizmów prowadzących do otyłości. Motywowanie do aktywności fizycznej i poznania zasad zdrowego odżywiania się.

9. Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie ze stresem i pokonywaniem własnych słabości.

10. Nauka uczniów samodzielnego myślenia i wiary we własne siły.

Wychowawcy

Nauczyciele wychowania fizycznego Nauczyciel informatyki

Popularyzacja postaw proekologicznych.

1.  Kształtowanie u uczniów odpowiedzialności za otaczający środowisko i jego zanieczyszczenie:

-                         pogadanki na lekcjach przyrody, biologii, lekcjach wychowawczych,

-                         udział w akcjach i konkursach ekologicznych: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi.

2.  Podnoszenie wiedzy z zakresu ekologii na przedmiotach szkolnych, tj. technika, geografia, chemia, biologia,  języki obce.

3.  Zwiększanie świadomości uczniów oraz

podnoszących ich umiejętności poprzez organizowanie zajęć dodatkowych o tematyce

ekologicznej.

4.  Popularyzacja aktywności proekologicznych, tj. udział w kampaniach na rzecz ochrony środowiska naturalnego, propagowanie zdrowego stylu życia, w zgodzie z otaczającym światem oraz

promowanie takich zachowań u innych.

Nauczyciele przyrody i biologii

Wychowawcy

Profilaktyka zagrożeń.

1. Uświadamianie uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych) o zagrożeniach wynikających z palenia tytoniu, picia alkoholu, nadużywania leków, stosowania dopalaczy i narkotyków:

-                         spotkania z policją,

-                         spotkania ze specjalistami (w miarę potrzeb),

-                         pogadanki na lekcjach wychowawczych,

-                         gazetki informacyjne,

-                         Udział w akcji “Odblaskowa szkoła”

2. Uświadamianie uczniów oraz rodziców o zagrożeniach wynikających z nadużywania

internetu, gier komputerowych, smartfonów, cyberprzemoc:

-                         pogadanki na lekcjach wychowawczy, zajęciach komputerowych, informatyki.

-   pogadanki na temat naruszenia danych osobowych i godności drugiego człowieka

-   ochrona uczniow i nauczycie.i w internecie-zabezpieczenia laptopów hasłami i uwierzytelnieniem dwuskładnikowym.

3. Rozpoznawanie i eliminowanie zachowań agresywnych dotyczących przemocy fizycznej i psychicznej, w tym werbalnej:

-                         rozmowy na zajęciach z wychowawcą.

4. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej na podstawie wydanych przez poradnię orzeczeń i opinii o uczniach:

-                         współpraca z PPP wLimanowej,

-                         organizowanie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych,

-                         organizowanie zajęć rewalidacyjnych,

-                         organizowanie zajęć logopedycznych,

-                         organizowanie zajęć dodatkowych – wyrównawczych,

-   informowanie rodziców (opiekunów prawnych) o możliwościach udzielania pomocy specjalistycznej,

5. otoczenie opieką uczniów, nauczycieli i rodziców przez pedagoga specjalnego i rzetelna diagnoza potrzeb rozwojowych uczniów.

6. Kształtowanie postawy asertywnej u uczniów:

-                         zajęcia z wychowawcą,

7. Godzina nauczycieli (raz w miesiącu) przeznaczona na kontakty z rodzicami.

- lekcje wychowania do życia w rodzinie.

6. Udostępnianie nauczycielom, uczniom i rodzicom broszur i materiałów edukacyjnych z zakresu diagnozowania i eliminowania zagrożeń:

-                         gazetki ścienne,

-                         ulotki,

-                         literatura dostępna w bibliotece szkolnej.

7. Zapoznanie uczniów, nauczycieli, rodziców z procedurami dotyczącymi postępowania w

sytuacjach zagrożeń wynikających z używania środków odurzających, papierosów, alkoholu:

-                         spotkania z rodzicami,

-                         pogadanki na lekcjach wychowawczych,

-                         informacje na gazetkach ściennych,

-                         pogadanki z pedagogiem szkolnym

8. Doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnień:

-                         szkolenie rady pedagogicznej.

Wychowawcy Dyrektor

Nauczyciel informatyki Pedagog szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pedagog specjalny

 

 

 

 

 

 

Dyżury psychologa

Wdrażanie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa.

1.  Zapoznanie uczniów z regulaminami

i dokumentami szkolnymi, które dotyczą bezpieczeństwa w placówce, na boisku szkolnym, placu zabaw: regulaminy sal szkolnych i pracowni, regulamin korzystania z boiska szkolnego i placu zabaw, regulamin świetlicy szkolnej, regulamin szatni szkolnej, regulamin korzystania z biblioteki szkolnej.

2.  Wdrażanie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść, wycieczek, rajdów, zajęć sportowych, podczas spędzania czasu wolnego:

-                         pogadanki na lekcjach wychowawczych,

-                         spotkania z policją

3.  Uświadomienie uczniom prawnych konsekwencji wynikających z popełnionych wykroczeń i przestępstw popełnianych przez nieletnich:

-                         spotkania z policją.

4.  Kształtowanie świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków przekazu: internet, portale społecznościowe, itp., oraz kształtowanie

umiejętnego radzenia sobie z przemocą w cyberprzestrzeni:

-                         lekcje informatyki,

-                         pogadanki na lekcjach wychowawczych.

5.  Zapoznanie uczniów z zasadami pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacjach zagrożenia zdrowia i

życia: szkolenia BHP nauczycieli i pracowników

obsługi,

-                         szkolenia uczniów na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa

6.  Poznanie zasad właściwego zachowania się w razie uruchomienia sygnałów alarmowych na terenie placówki:

- pogadanki na lekcjach wychowawczych, techniki, edukacji dla bezpieczeństwa.

 

Nauczyciel Koordynator ds. Bezpieczeństwa Wychowawcy Nauczyciel przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa Dyrektor

Pedagog szkolny

Wychowawcy

 

Wspomaganie rozwoju

osobowości ucznia.

1.  Rozwijanie i wspomaganie umiejętności

samopoznania: umiejętność rozpoznania własnych emocji, uczuć, mocnych i słabych stron:

-                            zajęcia z wychowawcą oraz inne zajęcia edukacyjne,

-   udział w konkursach, zawodach.

2.  Wspomaganie rozwoju samokontroli i samoakceptacji – umiejętność samooceny, kreowanie własnego wizerunku:

-   zajęcia z wychowawcą,

3.  Promowanie umiejętności wykorzystania potencjału własnego, rozwijanie indywidualnych talentów i uzdolnień, skuteczne radzenie sobie z własnymi niedoskonałościami:

-                         praca z uczniem zdolnym: koła zainteresowań:

-                         praca z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi: zajęcia wyrównawcze.

-                         Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.

4.  Kształtowanie właściwej hierarchii wartości (prawda, dobro, piękno, szacunek dla drugiego człowieka) i zdolność ich dostrzegania:

-   zajęcia z wychowawcą,

-                         lekcje przyrody,

5.  Rozwijanie zasad etyki w pracy z informacjami (cyfrowa tożsamość, prywatność, własność intelektualna):

-   informatyka,

-   zajęcia z wychowawcą.

6.  Budzenie empatii, rozwijanie postaw prospołecznych, działań charytatywnych i w zakresie wolontariatu:

-   akcje charytatywne na terenie szkoły,

-                         wolontariat szkolny – samopomoc koleżeńska w zakresie pomocy uczniom słabszym.

7.  Zajęcia rozwijające.

8.  Zajęcia teatralne.

Wychowawcy

Nauczyciele przedmiotów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bernadeta Polak

Preorientacja zawodowa

1.  Stwarzanie warunków do poznania siebie:

-   poznanie swoich mocnych i słabych stron,

-                         umiejętność określenia swoich zainteresowań, uzdolnień i umiejętności.

2.  Poznanie specyfiki różnych form kształcenia i zawodów – drogi prowadzące do zdobycia zawodu:

-   zajęcia z wychowawcą, lekcje wos,

3.              doradztwo zawodowe.

4.  Lokalny rynek pracy:

-                         drogi poszukiwania pracy,

-                         rola urzędów pracy.

-   Kształtowanie zasad etyki pracy.

Nauczyciel przedmiotu doradztwo zawodowe Wychowawcy

Współpraca rodziców i nauczycieli

w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych.

1.  Bieżąca wymiana informacji o zachowaniu dziecka w szkole i poza nią:

-                         spotkania z rodzicami.

-                         rozmowy indywidualne rodzicami i uczniami.

2.  Zapewnienie opieki nad dziećmi w świetlicy szkolnej z uwzględnieniem potrzeb rodziców.

3.  Wsparcie rodziców w zakresie pomocy

w rozwiązywaniu trudności wychowawczych i dydaktycznych:

-   wywiad środowiskowy,

-   ustalenie rodzin zagrożonych patologią,

-                         współpraca z policją, kuratorem sądowym, sądem.

4.  Popularyzacja literatury psychologiczno – pedagogicznej.

5.  Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną wLimanowej.

6.  Zapobieganie samowolnemu opuszczaniu zajęć lekcyjnych:

-                         systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego,

-                         rozmowy profilaktyczno – ostrzegawcze z uczniami wagarującymi,

-   wdrażanie środków zaradczych: rozmowy z

rodzicami.

7.       Dyżur pedagoga specjalnego i psychologa.

Wychowawcy Pedagog szkolny Dyrektor

Wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pedagog specjalny,

Psycholog