- Odwiedziny: 735870
- Do końca roku: 257 dni
- Do wakacji: 64 dni
Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Marii Dąbrowskiej w Piekiełku
-
Statystyki
-
Kontakt
Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Marii Dąbrowskiej w Piekiełku
Piekiełko 40
34-650 Tymbark
tel.183325641
Program wychowawczo-profilaktyczny 2023/2024
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. MARII DĄBROWSKIEJ
W PIEKIEŁKU
Rok szkolny 2023/2024
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7. 09. 1991 r. (Dz. U z 2004 r. poz. 2572 z późn. zmianami) – art. 54 ust. 2 pkt 1.
- Ustawa z dnia 14.12.2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz.910 i 1378)
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej art. 48 ust. 1, art. 54 ust. 3-4, art. 70 ust. 1.
- Karta Nauczyciela.
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356).
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 z późn. Zmianami z dn. 25 czerwca 2002 Dz. U Nr 84, poz. 763).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 poz. 1113).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015 poz.1249).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. poz. 69, z 2009 r. poz. 1130, z 2010 r. poz. 1408 oraz z 2011 r. poz. 968).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (poz. 2140).
- Statut szkoły.
- Procedury funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Piekiełku w okresie pandemii koronawirusa.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy.
Program wychowawczo – profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Piekiełku
opracowany został z uwzględnieniem podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
WPROWADZENIE
Treści zawarte w Programie wychowawczo – profilaktycznym Szkoły Podstawowej w Piekiełku są spójne ze Statutem szkoły, programami nauczania, procedurami funkcjonowania szkoły w okresie pandemii koronawirusa. Realizują one zadania o charakterze wychowawczym oraz profilaktycznym, są skierowane i dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów oraz nauczycieli i rodziców (opiekunów prawnych). Program wychowawczo- profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej w Piekiełku, opiera się na hierarchii wartości przyjętych przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy, tradycji oraz kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa. Program został opracowany w taki sposób, aby inicjował i wspomagał czynniki chroniące (jednostkowe, rodzinne, rówieśnicze, szkolne i środowiskowe), które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi ucznia i jego zdrowemu życiu. Osoby realizujące program są zobowiązane pomóc uczniom zrozumieć problemy i sytuacje, z którymi wcześniej czy później przyjdzie im się zetknąć. Pandemia COVID-19 wpłynęła na wszystkie etapy rozwoju, spowodowała zmianę priorytetów działań wychowawczo – profilaktycznych. Dlatego w opracowanym programie przyjęliśmy, że nadrzędnym celem działań jest zdrowie i bezpieczeństwo uczniów z Polski i Ukrainy oraz całej społeczności szkolnej.
Ponadto wykorzystano:
Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” – sporządzony na zlecenie MEiN (oparty na wynikach badań wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie kwiecień 2020 – styczeń 2021).
WYCHOWANIE I PROFILAKTYKA
Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka. Wychowanie rozumiane jest, jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze emocjonalnej, intelektualnej, społecznej i duchowej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane z zakresu profilaktyki. (art. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe). Profilaktyka to proces wspomagania dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.
Podstawowym celem polityki oświatowej państwa, obok działalności dydaktycznej, jest działalność wychowawcza szkoły. Działania podejmowane w tym obszarze winny być oparte na współpracy rodziców (opiekunów prawnych) i szkoły, z uwzględnieniem polityki oświatowej państwa. Rolą szkoły jest wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów, kształtowanie właściwych postaw, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom oraz zapobieganie im poprzez profilaktykę, wsparcie uczniów w trudnych sytuacjach przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom. Działalność wychowawcza szkoły ma na celu wprowadzenie uczniów w świat wartości: współpracy, solidarności, ofiarności, patriotyzmu, szacunku dla tradycji i historii, altruizmu, co sprzyja budowaniu właściwych relacji społecznych, podejmowaniu właściwych wyborów i bezpiecznemu rozwojowi ucznia.
Wychowanie ku wartościom zakłada przede wszystkim podmiotowe traktowanie ucznia co
pozwala mu ukształtować poczucie godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób.
CELE OGÓLNE
- Przestrzeganie Praw Człowieka oraz Praw Dziecka.
- Wspomaganie ucznia w rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
◦ fizycznej – ukierunkowanej na kształtowanie umiejętności pozwalającej uczniom podejmować i realizować zachowania prozdrowotne oraz pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia;
◦ emocjonalnej – ukierunkowanej na budowanie równowagi i harmonii psychicznej ucznia, kształtowanie pozytywnego wizerunku własnej osoby oraz innych ludzi, umiejętność właściwej samooceny;
◦ społecznej – ukierunkowanej na umiejętność rozumienia i respektowania obowiązujących wzorów i norm społecznych, właściwe pełnienie ról społecznych, rozwijanie postaw prospołecznych, działań w zakresie wolontariatu i działań charytatywnych;
◦ duchowej – ukierunkowanej na osiągnięcie stabilnego systemu wartości, kierowanie się normami i zasadami obowiązującymi w szkole, rodzinie, otoczeniu ucznia, docenienie sensu życia i znaczenia zdrowia.
- Wychowanie uczniów do wartości.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
◦ szanuje historię, tradycje i kulturę swojego kraju,
◦ jest otwarty na kulturę i tradycje innych krajów i narodów,
◦ zna i szanuje symbole narodowe,
◦ propaguje tradycje, kulturę i historię swojego regionu i szkoły,
◦ dba o dobre imię swojej szkoły i godnie ją reprezentuje,
◦ zna zasady zdrowego trybu życia, odżywiania się i aktywnego spędzania wolnego czasu,
◦ dba o bezpieczeństwo swoje i rówieśników,
◦ jest tolerancyjny wobec drugiego człowieka, respektuje jego prawa,
◦ jest asertywny,
◦ rozwiązuje konflikty bez użycia przemocy,
◦ przestrzega uniwersalnych norm i wartości moralnych i etycznych – godność drugiego człowieka, poszanowanie prawdy,
◦ dostrzega potrzeby drugiego człowieka, jest empatyczny,
◦ angażuje się w działalność charytatywną i wolontariat,
rozwija swoje zdolności i zainteresowania, jest zaangażowany w zdobywanie wiedzy, kreatywny i przedsiębiorczy.
ZADANIA DO REALIZACJI
- Wychowanie ucznia w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności.
- Rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich.Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej przy równoczesnym otwarciu się na kulturę innych państw.
- Wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą i społecznością lokalną:
◦ ceremoniał szkoły – stosowanie,
◦ udział w uroczystościach szkolnych poświęconych patronowi placówki
◦ udział w uroczystościach lokalnych, rocznicowych, państwowych.
- Popularyzacja postaw prozdrowotnych i zdrowego stylu życia.
- Propagowanie postaw ekologicznych.
- Wdrażanie podstawowych zasad bezpieczeństwa.
- Wspieranie działalności charytatywnej i promowanie wolontariatu.
- Dbałość o jakość kształcenia:
◦ propagowanie atrakcyjnych zajęć lekcyjnych i sportowych,
◦ doposażanie sal lekcyjnych w pomoce dydaktyczne,
◦ podnoszenie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli,
◦ popularyzacja czytelnictwa.
- Planowanie własnego rozwoju – preorientacja zawodowa.
- Budowanie prawidłowych relacji między wszystkimi członkami społeczności szkolnej.
- Aktywizowanie udziału rodziców (opiekunów prawnych) w funkcjonowaniu szkoły.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Zapobieganie patologiom, uzależnieniom, cyberprzemocy.
- Kształtowanie poprawnych nawyków korzystania z narzędzi informatycznych oraz internetu, jako narzędzia do utrwalania wiedzy i wyszukiwania informacji.
- Eliminowanie napięć wynikających z niepowodzeń szkolnych lub z trudności w kontaktach z rówieśnikami.
- Pomoc rodzicom i nauczycielom (wychowawcom) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Utrwalanie u uczniów świadomego respektowania reguł sanitarnych przyjętych na czas epidemii COVID-19.
- Pomoc w adaptacji do nowych warunków szkolnych uczniów pochodzących z Ukrainy.
- Dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z Ukrainy.
- Pomoc i wsparcie w dostępie do pomocy finansowej udzielanej przez GOPS w Tymbarku i organ prowadzący Niepubliczną Szkołę Podstawową w Piekiełku, czyli Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Piekiełko i Okolic.
MISJA I WIZJA SZKOŁY
Zapewniamy wszechstronny rozwój ucznia. Dysponujemy:
- Ładnie urządzonymi i bogato wyposażonymi w pomoce naukowe salami,
- Nowoczesną pracownią komputerową z dostępem do internetu,
- Bogatym księgozbiorem bibliotecznym
- Zapleczem sportowym (salą do gimnastyki, sprzętem sportowym, boiskiem)
- Mamy wysokie osiągnięcia w nauce
- Nasza szkoła jest czysta i zadbana
- Zapewniamy warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego ucznia
- Efektywnie przygotowujemy uczniów do dalszych etapów kształcenia
- Stwarzamy warunki do twórczych postaw i rozwoju talentów dzieci
- Nasi uczniowie potrafią dokonywać właściwych wyborów, postaw i autorytetów
- Naszego ucznia przygotowujemy do sprawnego funkcjonowania we współczesnym świecie
- Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom rodziców
- Zależy nam na współpracy ze środowiskiem lokalnym
- Rzetelnie realizujemy cele i zadania zawarte w ustawie o systemie oświaty, programie wychowawczo – profilaktycznym i wewnątrzszkolnych zasadach oceniania.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Dążeniem Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Piekiełku jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.
Absolwent naszej szkoły:
- jest ciekawy świata
- rozumie potrzebę nauki
- rozwija swoje zdolności i zainteresowania
- umie korzystać z różnych źródeł informacji
- potrafi posługiwać się komputerem
- korzysta z Internetu
- odróżnia dobro od zła
- potrafi kulturalnie zachować się w różnych sytuacjach
- dba o zdrowie swoje u innych
- umie radzić sobie ze stresem
- ma poczucie swojej wartości
- efektywnie współdziała w grupie, kierując się zasadami szacunku i tolerancji dla drugiego człowieka
- zna swoje korzenie rodzinne i narodowe
- sprawnie posługuje się językiem ojczystym
- zna w wymiarze podstawowym dwa języki obce (angielski, niemiecki)
- ma poczucie przynależności do własnego regionu
- dba o środowisko naturalne, w którym żyje
- sprosta wymaganiom na dalszych etapach kształcenia
Uwaga:
Realizacja wszelkich wydarzeń sportowych oraz uroczystości wynikających z kalendarza imprez szkolny uzależniona jest od sytuacji epidemicznej związanej z zachorowalnością na COVID-19 oraz zaleceniami SANEPID.
I ETAP EDUKACYJNY KLASY I - III
Edukacja wczesnoszkolna
Treści i działania o charakterze wychowawczo – profilaktycznym dla uczniów klas I – III
Zadania wychowawczo - profilaktyczne |
Formy i sposoby realizacji zadań |
Odpowiedzialni |
Budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia |
1. Zapobieganie wadom postawy: - wdrażanie zaleceń „Lekki plecak”, - ćwiczenia śródlekcyjne, - dostosowanie wysokości stolików i krzeseł do wzrostu uczniów. - Diagnozowanie logopedyczne. 2. Dbanie o zdrowe, higienę osobistą, estetykę własną i otoczenia: - wykorzystanie bieżących sytuacji szkolnych, - mycie rąk przed posiłkami, - pogadanki o chorobach brudnych rąk, - higiena narządów wzroku i słuchu, - udział w konkursach plastycznych, - spotkania z pielęgniarką. 3. Propagowanie zdrowego stylu życia: - przygotowywanie zdrowych kanapek, sałatek, - udział w akcji „Owoce i warzywa w szkole, Mleko w szkole - ruch na świeżym powietrzu (lekcje w-f), - wycieczki, - lekcje przedmiotowe na świeżym powietrzu w miarę potrzeb, - przerwy śródlekcyjne, - uświadamianie dostosowania ubioru do stanu pogody, - udział w zawodach sportowych, - uświadomienie uczniom i ich rodzicom mechanizmów prowadzących do otyłości. Motywowanie do aktywności fizycznej i poznania zasad zdrowego odżywiania się. 4. Uświadamianie uczniom zagrożeń wynikających z palenia papierosów, picia alkoholu, używania substancji psychoaktywnych (narkotyki, dopalacze), - pogadanki, filmy edukacyjne w ramach realizacji bloku edukacyjnego. 5. Propagowanie postaw proekologicznych: - udział w szkolnych akcjach ekologicznych, - segregowanie śmieci, - udział w konkursach plastycznych o tematyce przyrodniczo – ekologicznej, - kształtowanie właściwych zachowań na wycieczkach,podejmowanie działań na rzecz ochrony przyrody 6. dokarmianie ptaków, 7. pogadanki, spotkania z pracownikami Nadleśnictwa Limanowa. 8. Stworzenie sytuacji do wyrażania własnych emocji: - wypowiedź, - rysunek, - ćwiczenia i techniki dramowe służące wyrażaniu uczuć przy jednoczesnym eliminowaniu negatywnych sposobów reagowania, - adekwatne zachowanie w sytuacji zwycięstwa i - porażki. |
Wychowawcy Nauczyciel Koordynator ds. Bezpieczeństwa Nauczyciel świetlicy Pielęgniarka szkolna Nauczyciel wf. Wychowawcy
Nauczyciel przyrody Wychowawcy
Wychowawcy |
Wdrażanie podstawowych zasad bezpieczeństwa |
1. Zaznajomienie uczniów z podstawowymi zasadami ruchu drogowego: - udział w akcji „ Bezpieczna droga do szkoły ” (instruktaż prowadzony przez Policję), - pogadanki na zajęciach lekcyjnych, - udział w akcji “Odblaskowa szkoła” - udział w akcji "Klub Bezpiecznego Puchatka" 2. Przypominanie regulaminów wyjść i wycieczek. 3. Zapoznanie uczniów z numerami alarmowymi i właściwymi sposobami formułowania komunikatów z prośbą o pomoc. 4. Edukowanie dziecka dotyczące przestrzegania zasad bhp w klasie i szkole: - zapoznanie z zasadami gier i zabaw ruchowych, - zapoznanie z regulaminami sal lekcyjnych (pogadanki), - udział w alarmie przeciwpożarowym (ewakuacji), - spotkania z Policjantem, Strażą Pożarną. 5. Kształtowanie świadomości bezpiecznego i kulturalnego korzystania z TV, gier komputerowych, Internetu: - pogadanki, - spotkania z Policją. - Cyberprzemoc; pogadanki na temat naruszenia danych osobowych i godności drugiego człowieka - ochrona uczniow i nauczycieki w internecie-zabezpieczenia laptopów hasłami i uwierzytelnieniem dwuskładnikowym. 6. Zapoznanie uczniów (poprzez zabawę) i rodziców (strona internetowa szkoły) z podstawowymi dokumentami szkoły dotyczącymi bezpieczeństwa.
|
Wychowawcy Nauczyciel Koordynator ds. Bezpieczeństwa |
Rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich. Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej oraz więzi społeczeństwem lokalnym. |
1. Poznanie i szacunek dla symboli narodowych i europejskich: - nauka hymnu państwowego – 4 zwrotki, - udział w uroczystościach szkolnych (strój galowy). 2. Podtrzymywanie tradycji szkolnych: - pasowanie na ucznia (Ślubowanie klasy I), - udział w obchodach „Święta Szkoły”, - udział w obchodach rocznicy wybuchu II wojny światowej, - udział w obchodach rocznicy uchwalenia konstytucji 3 maja oraz rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę, - poznanie roli sztandaru szkoły. 3. Kultywowanie tradycji związanych z regionem: - uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność. 4. Współpraca ze społecznością lokalną: - festyny rodzinne, - udział w konkursach o tematyce regionalnej, - spotkania z ciekawymi ludźmi - poznawanie piękna i historii najbliższej okolicy, postaci i miejsc związanych z regionem, - współpraca z Nadleśnictwem Limanowa, - współpraca z OSP Piekiełko - spotkania z seniorami (Dzień Babci, Dzień Dziadka), - Dzień Matki. - Akcja zbierania nakrętek na poczet osób z niepełnosprawnościami. - wspólpraca z Muzeum Ziemi Limanowskiej - wspólpraca z Biblioteką Publiczną w Limanowej, Tymbarku i Nowym Sączu.
|
Wychowawcy
Wychowawcy Dyrektor |
Kształtowanie hierarchii wartości, wspieranie akcji charytatywnych. |
1. Troska o język i kulturę wypowiadania się: - konkursy czytelniane, - spotkania autorskie. 2. Kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, zapoznanie z wybranymi dziełami architektury i sztuki plastycznej, - wyjazdy do teatru, kina, muzeum, zajęcia edukacyjne, wycieczki, - spotkania z ciekawymi ludźmi. 3. Kultywowanie tradycji rodzinnych i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocą, Mikołajki, Dzień Babci, Dzień Dziadka, Dzień Matki, Dzień Dziecka. 4. Wzbudzanie empatii wobec potrzebujących: - udział w akcjach charytatywnych. |
Wychowawcy
Nauczyciel bibliotekarz |
Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi, trudnościami w kontaktach z rówieśnikami. |
1. Organizacja zajęć: - dydaktyczno – wyrównawczych, - logopedycznych, - rewalidacyjnych, - korekcyjno – kompensacyjnych, - z pedagogiem szkolnym, - kół zainteresowań: 2. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną: - kierowanie uczniów na badania, - wczesne wspomaganie rozwoju dzieci i wsparcie rodziny - organizowanie badań z zakresu gotowości szkolnej. 3. Uświadamianie dzieciom, do kogo mogą się zwrócić o pomoc: - życzliwa i bezpieczna atmosfera oparta na kulturze osobistej nauczycieli, uczniów oraz rodziców, wzajemnej pomocy i współdziałaniu - otoczenie opieką uczniów, nauczycieli i rodziców przez pedagoga specjalnego i rzetelna diagnoza potrzeb rozwojowych uczniów. 4. Realizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych w ramach PPP ze środków MEiN – wrzesień, grudzień. 5. Nauka uczniów samodzielnego myślenia i wiary we własne siły. |
Wychowawcy Pedagog szkolny Psycholog
Pedagog specjalny Psycholog |
Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych. Dyżury psychologa. |
1. Bieżące informowanie rodziców o sytuacji dziecka w szkole i poza nią. 2. Indywidualne rozmowy z uczniem i rodzicem. 3. Zebrania dla rodziców. 4. Zapoznanie rodziców z Konwencją o Prawach Dziecka, Statutem Szkoły (strona internetowa). 5. Pełnienie opieki nad dziećmi w świetlicy szkolnej z uwzględnieniem potrzeb rodziców. 6. Pomoc materialna dzieciom z rodzin o niskim statusie materialnym: - współpraca z GOPS Tymbark. 7. Udostępnienie wykazu instytucji, gdzie można uzyskać pomoc specjalistyczną. |
Wychowawcy Dyrektor |
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. |
1. Wczesne wykrywanie form przemocy wśród uczniów: - obserwacja zachowań uczniów, - współpraca z pielęgniarką. 2. Ochrona ofiar przemocy: - rozmowa z uczniem, rozmowa z rodzicami, w razie konieczności wszczęcie procedury Niebieskiej Karty, - organizowanie szkoleń dla rodziców, - współpraca z Policją, Sądem, GOPS. |
Wychowawcy Dyrektor |
II ETAP EDUKACYJNY
Treści i działania o charakterze wychowawczo – profilaktycznym dla uczniów klas IV – VIII
Zadania o charakterze wychowawczo - profilaktycznym |
Formy i sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Kształtowanie umiejętności niezbędnych do prawidłowego współdziałania w zespole, grupie rówieśniczej, środowisku. |
1. Zapoznanie uczniów z normami współżycia społecznego poprzez promowanie zasad kulturalnego zachowania się oraz respektowania praw i potrzeb innych. 2. Zapoznanie na początku roku szkolnego uczniów oraz ich rodziców z zasadami oceniania zachowania. 3. Integracja środowiska klasowego, szkolnego, lokalnego: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, Dzień Sportu, Dzień Ziemi. 4. Doskonalenie umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych. 5. Życzliwa i bezpieczna atmosfera oparta na kulturze osobistej nauczycieli, uczniów oraz rodziców, wzajemnej pomocy i współdziałaniu. 6. Eliminowanie i profilaktyka zachowań agresywnych. 7. Rozwiązywanie konfliktów i spraw spornych w szkole i klasie. -dialog i negocjacje metodą na rozwiązywanie spraw trudnych i konfliktowych . 8. Uczenie tolerancji i poszanowania dla innych przekonań, odrębności. 9. Kształtowanie postaw ciekawości i otwartości na otaczający świat.
|
Wychowawcy Nauczyciele przedmiotów Pedagog Psycholog |
Integracja środowiska klasowego, szkolnego i lokalnego. Budowanie przyjaznego klimatu w szkole poprzez promowanie prawidłowych relacji między wszystkimi członkami społeczności szkolnej. |
1. Organizowanie imprez szkolnych wynikających z kalendarza oraz imprez integracyjnych: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, ślubowanie klasy I, andrzejki, walentynki, dyskoteki szkolne, wycieczki, festyny, lokalne i państwowe święta, imprezy sportowe, konkursy. 2. Uświadamianie dzieciom odmienności osób z niepełnosprawnościami. 3. Uwrażliwienie na konieczność niesienia pomocy innym: - akcje charytatywne, - wolontariat. 4. Uświadamianie różnic kulturowych, wyznaniowych. 5. Zapoznanie z Prawami Dziecka wynikającymi z Konwencji o Prawach Dziecka. 6. Spotkania z aktorem Milczanowskim, warsztaty teatralne. |
Wychowawcy Dyrektor Opiekun Samorządu Uczniowskiego P. A. Dyląg
|
Rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej. |
1. Poznanie historii, tradycji i kultury swojej małej i dużej Ojczyzny: - wycieczki, - udział w obchodach świąt lokalnych i państwowych: 3 maja, 11 listopada. 2. Kultywowanie tradycji szkolnych: |
Wychowawcy Nauczyciele historii i języka polskiego Nauczyciel bibliotekarz |
Wzmacnianie więzi ze społecznością lokalną. |
- Święto szkoły , - wewnątrzszkolny konkurs wiedzy o Patronie szkoły, - odwiedzanie i opieka nad grobami żołnierzy, - reprezentowanie szkoły w poczcie sztandarowym w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych, - udział w lokalnych uroczystościach rocznicowych, 3. Dokumentowanie historii szkoły: - prowadzenie kroniki szkolnej, - prowadzenie strony internetowej. 4. Budzenie szacunku do symboli narodowych. 5. Kształtowanie postaw szacunku dla symboli innych państw. 6. Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej. 7. Otwarcie na wartości kultury i tradycji innych krajów. 8. Kształtowanie postaw szacunku dla tradycji literackich Polski oraz narodów: - akcje czytelnicze (Cała Polska Czyta Dzieciom), - Narodowe czytanie. - konkursy czytelnicze, - wzbogacanie zbiorów biblioteki szkolnej, - wspólpraca z Biblioteką Publiczną w Limanowej, Tymbarku i Nowym Sączu. - Udział w konkursie “O złote pióro Wójta” w Tymbarku 9. Udział w konkursach o tematyce regionalnej, 10. Poznawanie piękna i historii najbliższej okolicy, postaci i miejsc związanych z regionem, - wspólpraca z Muzeum Ziemi Limanowskiej 9. Umacnianie współpracy ze społecznością lokalną: - współpraca z parafią, - współpraca z OSP Piekiełko. |
Wychowawcy Nauczyciele historii I j. polskiego Opiekun SU |
Popularyzacja postawy prozdrowotnej i zdrowego trybu życia. |
1. Rozbudzanie zainteresowań na temat zdrowego trybu życia, zdrowia, racjonalnego odżywiania się i aktywności fizycznej: - pogadanki na lekcjach wychowawczych, przyrody, biologii, wychowania fizycznego, - udział w zawodach sportowych. - lekcje przedmiotowe na świeżym powietrzu. - testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego. 2. Zachęcanie do aktywnego wypoczynku w czasie wolnym, m. in.: - wycieczki krajoznawcze, - Dzień sportu - Dzień Dziecka, - Europejski Dzień Sportu (w miarę możliwości), 3. Budowanie wiedzy o higienie ciała, higienie osobistej. 4. Utrwalanie nawyku systematycznego mycia i dezynfekcji rąk w okresie pandemii koronawirusa. 5. Budowanie nawyku dbania o ład i estetykę miejsca pracy/ nauki oraz otoczenia. - konkurs na najładniejszą salę lekcyjną. 6. Kształtowanie umiejętności posługiwania się w sposób odpowiedzialny i bezpieczny technologią informatyczną (komputer, tablet, smartfon) z uwzględnieniem predyspozycji psychofizycznych i zdrowotnych uczniów. 7. Budowanie umiejętności posługiwania się właściwymi źródłami informacji o zdrowiu, chorobach, usługach i świadczeniach zdrowotnych. 8.Uświadomienie uczniom i ich rodzicom mechanizmów prowadzących do otyłości. Motywowanie do aktywności fizycznej i poznania zasad zdrowego odżywiania się. 9. Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie ze stresem i pokonywaniem własnych słabości. 10. Nauka uczniów samodzielnego myślenia i wiary we własne siły. |
Wychowawcy Nauczyciele wychowania fizycznego Nauczyciel informatyki |
Popularyzacja postaw proekologicznych. |
1. Kształtowanie u uczniów odpowiedzialności za otaczający środowisko i jego zanieczyszczenie: - pogadanki na lekcjach przyrody, biologii, lekcjach wychowawczych, - udział w akcjach i konkursach ekologicznych: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi. 2. Podnoszenie wiedzy z zakresu ekologii na przedmiotach szkolnych, tj. technika, geografia, chemia, biologia, języki obce. 3. Zwiększanie świadomości uczniów oraz podnoszących ich umiejętności poprzez organizowanie zajęć dodatkowych o tematyce ekologicznej. 4. Popularyzacja aktywności proekologicznych, tj. udział w kampaniach na rzecz ochrony środowiska naturalnego, propagowanie zdrowego stylu życia, w zgodzie z otaczającym światem oraz promowanie takich zachowań u innych. |
Nauczyciele przyrody i biologii Wychowawcy |
Profilaktyka zagrożeń. |
1. Uświadamianie uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych) o zagrożeniach wynikających z palenia tytoniu, picia alkoholu, nadużywania leków, stosowania dopalaczy i narkotyków: - spotkania z policją, - spotkania ze specjalistami (w miarę potrzeb), - pogadanki na lekcjach wychowawczych, - gazetki informacyjne, - Udział w akcji “Odblaskowa szkoła” 2. Uświadamianie uczniów oraz rodziców o zagrożeniach wynikających z nadużywania internetu, gier komputerowych, smartfonów, cyberprzemoc: - pogadanki na lekcjach wychowawczy, zajęciach komputerowych, informatyki. - pogadanki na temat naruszenia danych osobowych i godności drugiego człowieka - ochrona uczniow i nauczycie.i w internecie-zabezpieczenia laptopów hasłami i uwierzytelnieniem dwuskładnikowym. 3. Rozpoznawanie i eliminowanie zachowań agresywnych dotyczących przemocy fizycznej i psychicznej, w tym werbalnej: - rozmowy na zajęciach z wychowawcą. 4. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej na podstawie wydanych przez poradnię orzeczeń i opinii o uczniach: - współpraca z PPP wLimanowej, - organizowanie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, - organizowanie zajęć rewalidacyjnych, - organizowanie zajęć logopedycznych, - organizowanie zajęć dodatkowych – wyrównawczych, - informowanie rodziców (opiekunów prawnych) o możliwościach udzielania pomocy specjalistycznej, 5. otoczenie opieką uczniów, nauczycieli i rodziców przez pedagoga specjalnego i rzetelna diagnoza potrzeb rozwojowych uczniów. 6. Kształtowanie postawy asertywnej u uczniów: - zajęcia z wychowawcą, 7. Godzina nauczycieli (raz w miesiącu) przeznaczona na kontakty z rodzicami. - lekcje wychowania do życia w rodzinie. 6. Udostępnianie nauczycielom, uczniom i rodzicom broszur i materiałów edukacyjnych z zakresu diagnozowania i eliminowania zagrożeń: - gazetki ścienne, - ulotki, - literatura dostępna w bibliotece szkolnej. 7. Zapoznanie uczniów, nauczycieli, rodziców z procedurami dotyczącymi postępowania w sytuacjach zagrożeń wynikających z używania środków odurzających, papierosów, alkoholu: - spotkania z rodzicami, - pogadanki na lekcjach wychowawczych, - informacje na gazetkach ściennych, - pogadanki z pedagogiem szkolnym 8. Doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnień: - szkolenie rady pedagogicznej. |
Wychowawcy Dyrektor Nauczyciel informatyki Pedagog szkolny
Pedagog specjalny
Dyżury psychologa |
Wdrażanie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa. |
1. Zapoznanie uczniów z regulaminami i dokumentami szkolnymi, które dotyczą bezpieczeństwa w placówce, na boisku szkolnym, placu zabaw: regulaminy sal szkolnych i pracowni, regulamin korzystania z boiska szkolnego i placu zabaw, regulamin świetlicy szkolnej, regulamin szatni szkolnej, regulamin korzystania z biblioteki szkolnej. 2. Wdrażanie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść, wycieczek, rajdów, zajęć sportowych, podczas spędzania czasu wolnego: - pogadanki na lekcjach wychowawczych, - spotkania z policją 3. Uświadomienie uczniom prawnych konsekwencji wynikających z popełnionych wykroczeń i przestępstw popełnianych przez nieletnich: - spotkania z policją. 4. Kształtowanie świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków przekazu: internet, portale społecznościowe, itp., oraz kształtowanie umiejętnego radzenia sobie z przemocą w cyberprzestrzeni: - lekcje informatyki, - pogadanki na lekcjach wychowawczych. 5. Zapoznanie uczniów z zasadami pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia: szkolenia BHP nauczycieli i pracowników obsługi, - szkolenia uczniów na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa 6. Poznanie zasad właściwego zachowania się w razie uruchomienia sygnałów alarmowych na terenie placówki: - pogadanki na lekcjach wychowawczych, techniki, edukacji dla bezpieczeństwa.
|
Nauczyciel Koordynator ds. Bezpieczeństwa Wychowawcy Nauczyciel przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa Dyrektor Pedagog szkolny Wychowawcy
|
Wspomaganie rozwoju osobowości ucznia. |
1. Rozwijanie i wspomaganie umiejętności samopoznania: umiejętność rozpoznania własnych emocji, uczuć, mocnych i słabych stron: - zajęcia z wychowawcą oraz inne zajęcia edukacyjne, - udział w konkursach, zawodach. 2. Wspomaganie rozwoju samokontroli i samoakceptacji – umiejętność samooceny, kreowanie własnego wizerunku: - zajęcia z wychowawcą, 3. Promowanie umiejętności wykorzystania potencjału własnego, rozwijanie indywidualnych talentów i uzdolnień, skuteczne radzenie sobie z własnymi niedoskonałościami: - praca z uczniem zdolnym: koła zainteresowań: - praca z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi: zajęcia wyrównawcze. - Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy. 4. Kształtowanie właściwej hierarchii wartości (prawda, dobro, piękno, szacunek dla drugiego człowieka) i zdolność ich dostrzegania: - zajęcia z wychowawcą, - lekcje przyrody, 5. Rozwijanie zasad etyki w pracy z informacjami (cyfrowa tożsamość, prywatność, własność intelektualna): - informatyka, - zajęcia z wychowawcą. 6. Budzenie empatii, rozwijanie postaw prospołecznych, działań charytatywnych i w zakresie wolontariatu: - akcje charytatywne na terenie szkoły, - wolontariat szkolny – samopomoc koleżeńska w zakresie pomocy uczniom słabszym. 7. Zajęcia rozwijające. 8. Zajęcia teatralne. |
Wychowawcy Nauczyciele przedmiotów
Bernadeta Polak |
Preorientacja zawodowa |
1. Stwarzanie warunków do poznania siebie: - poznanie swoich mocnych i słabych stron, - umiejętność określenia swoich zainteresowań, uzdolnień i umiejętności. 2. Poznanie specyfiki różnych form kształcenia i zawodów – drogi prowadzące do zdobycia zawodu: - zajęcia z wychowawcą, lekcje wos, 3. doradztwo zawodowe. 4. Lokalny rynek pracy: - drogi poszukiwania pracy, - rola urzędów pracy. - Kształtowanie zasad etyki pracy. |
Nauczyciel przedmiotu doradztwo zawodowe Wychowawcy |
Współpraca rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych. |
1. Bieżąca wymiana informacji o zachowaniu dziecka w szkole i poza nią: - spotkania z rodzicami. - rozmowy indywidualne rodzicami i uczniami. 2. Zapewnienie opieki nad dziećmi w świetlicy szkolnej z uwzględnieniem potrzeb rodziców. 3. Wsparcie rodziców w zakresie pomocy w rozwiązywaniu trudności wychowawczych i dydaktycznych: - wywiad środowiskowy, - ustalenie rodzin zagrożonych patologią, - współpraca z policją, kuratorem sądowym, sądem. 4. Popularyzacja literatury psychologiczno – pedagogicznej. 5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną wLimanowej. 6. Zapobieganie samowolnemu opuszczaniu zajęć lekcyjnych: - systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego, - rozmowy profilaktyczno – ostrzegawcze z uczniami wagarującymi, - wdrażanie środków zaradczych: rozmowy z rodzicami. 7. Dyżur pedagoga specjalnego i psychologa. |
Wychowawcy Pedagog szkolny Dyrektor Wychowawcy
Pedagog specjalny, Psycholog |