Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Marii Dąbrowskiej w Piekiełku


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 735878
    • Do końca roku: 257 dni
    • Do wakacji: 64 dni

  • Kartka z kalendarza


  • Kontakt

    Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Marii Dąbrowskiej w Piekiełku

    Piekiełko 40   

     34-650 Tymbark

    tel.183325641

Program wychowawczo profilaktyczny Szkoły

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny

Niepublicznej Szkoły Podstawowej

im. Marii Dąbrowskiej w Piekiełku

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
  • Priorytety Ministra Edukacji Narodowej
  • Statut  Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Piekiełku .

Wstęp

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Niepublicznej Szkole Podstawowej im. Marii Dąbrowskiej w Piekiełku opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych Szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły tworzy spójną całość ze Szkolnym Zestawem Programów Nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

  • wyników ewaluacji ( wewnętrznej, zewnętrznej),
  • wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  • ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki
  • wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
  • innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).

Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:

  • powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
  • zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
  • respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły ( udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
  • współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
  • inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).

 

 

I. Misja szkoły

Misją Szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją Szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją Szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

II. Sylwetka absolwenta                                                           

 

Dążeniem Szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący Szkołę, posiada następujące cechy:

  • kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
  • zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
  • szanuje siebie i innych,
  • jest odpowiedzialny,
  • zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
  • zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
  • jest tolerancyjny,
  • korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
  • jest ambitny,
  • jest kreatywny,
  • jest odważny,
  • jest samodzielny,
  • posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
  • szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
  • jest odporny na niepowodzenia,
  • integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
  • inne (ważne z perspektywy przyjętych wartości oraz celów wychowawczych i profilaktycznych szkoły).

III. Cele ogólne

Działalność wychowawcza w Szkole i  polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

1)      fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,

2)      psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,

3)      społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,

4)      aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

1) współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,

2) kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,

3) współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,

4) wzmacnianie wśród uczniów  więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,

5) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli,  a także nauczycieli i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami,

6) doskonalenie umiejętności nauczycieli  w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,

7) wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli oraz rodziców lub opiekunów,

8) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,

9) przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,

10) wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

Działalność edukacyjna w Szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów oraz nauczycieli  z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

1)      poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów oraz nauczycieli na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,

2)      rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,

3)      kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,

4)      kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,

5)      prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,

6)      wspieranie uczniów u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.

Działalność informacyjna w Szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i  innych pracowników szkoły.

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

1)      dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,

2)      udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów , ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

3)      przekazanie informacji uczniom  ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom  na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,

4)      informowanie uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

Działalność profilaktyczna w Szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

Działalność profilaktyczna obejmuje:

1)      wspieranie wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

2)      wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,

3)      wspieranie uczniów, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.

Działania te obejmują w szczególności:                                              

1)      realizowanie wśród uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,

2)      przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,

3)      kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,

4)      doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,

5)      włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

  • wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
  • przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
  • wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
  • rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
  • budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
  • przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
  • przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
  • troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

Zadania profilaktyczne programu to:

  • zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
  • znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
  • promowanie zdrowego stylu życia,
  • kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
  • rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
  • eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
  • niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
  • uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.

IV. Struktura oddziaływań wychowawczych

  1. Dyrektor szkoły:
  • stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
  • inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
  • stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
  • współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
  • czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
  • nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
  • nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

 

  1. Rada pedagogiczna:
  • uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
  • opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego  w porozumieniu z Radą Rodziców ,
  • opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością
  • uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
  • uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
  1. Nauczyciele:
  • współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
  • reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
  • reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
  • przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
  • udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
  • rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
  • wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
  1. Wychowawcy klas:
  • diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
  • rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
  • na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
  • zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
  • oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
  • współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
  • wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
  • rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
  • dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
  • podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
  • współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
  • podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych

                                                             

  1. Pedagog szkolny:
  • diagnozuje środowisko wychowawcze,
  • zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
  • współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki,
  • zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
  •  współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych,
  • współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
  1. Rodzice:
  • współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
  • uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
  • uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
  • zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
  • współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
  • Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły.
    • jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
  • uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
  • współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
  • prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
  • reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
  • propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
  • dba o dobre imię i honor Szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
  • może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
  1. Samorząd Uczniowski:

 

 

Zadania profilaktyczno – wychowawcze

i formy ich realizacji

 

  1. 1.    Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych i promowanie bezpiecznych zachowań.

Lp.

Zadania

Cele

Formy i sposoby realizacji

Uwagi

I.

Przygotowanie

uczniów do świadomego, aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.

 

  1. Rozwijanie samorządności uczniów. Uczenie zasad demokracji.
  2. Rozwijanie tolerancji wobec innych. Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób niepełnosprawnych, starszych i odmiennych kulturowo.
  3. Poznanie i respektowanie praw i obowiązków ucznia.
  4. Rozwijanie zainteresowań uczniów, rozbudzanie pasji.
  5. Udział uczniów w konkursach, zawodach sportowych i innych formach prezentacji własnych umiejętności i wiedzy.
  6. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego, celowego korzystania z elektronicznych nośników informacji – Internet, gry komputerowe, radio, telewizja.
  7. Uczestnictwo w organizacji uroczystości szkolnych, imprez.
  8. Udział uczniów w akcjach organizowanych przez szkołę.
  9. Kształtowanie umiejętności bycia członkiem zespołu klasowego, szkolnego.

10.Organizacja czasu wolnego.

  1. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów.

12. Wyzwalanie aktywności pozalekcyjnej uczniów – podkreślanie znaczenia twórczych postaw oraz działalności dodatkowej na rzecz środowiska, szkoły.

Udział w pracach Samorządu Szkolnego i klasowego.

Udział uczniów w procesie planowania pracy klas, szkoły.

Reprezentowanie szkoły w czasie uroczystości lokalnych, spotkania integracyjne.

Statut Szkoły, regulaminy.

Percepcja sztuk teatralnych, koncertów. Spotkania z zaproszonymi gośćmi.

Realizacja projektów przedmiotowych, szkolnych.

Udział w lekcjach muzealnych, konkursach, zawodach.

Prezentacja wyników konkursów na apelach, gazetkach szkolnych, stronie internetowej szkoły.

Prelekcje, konkursy, spotkania.

Konkursy pięknego czytania.

Prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych dla dzieci.

II.

Dążenie do uzyskania wysokiego poziomu kultury osobistej.

  1. Budowanie systemu wartości – przygotowanie do rozpoznawania podstawowych wartości.
  2. Wpajanie szacunku i tolerancji do odmiennych poglądów, ludzi, religii.
  3. Wdrażanie do uważnego słuchania , rozmawiania, zawierania kompromisów.
  4. Egzekwowanie właściwego zachowania uczniów wobec osób dorosłych, rówieśników.
  5. Wzmacnianie pozytywnych postaw (postawy prospołeczne i pozytywna komunikacja)
  6. Zwracanie uwagi na kulturę osobistą, w tym kulturę języka.
  7. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne słowa i czyny.
  8. Praca na rzecz innej osoby, klasy, szkoły.
  9. Promowanie uczniów za pracę na rzecz klasy, szkoły, środowiska.
  10. Przekazanie uczniom informacji na temat konieczności poszanowania cudzych dóbr materialnych i osobistych oraz mienia szkoły.
  11. Ćwiczenie z uczniami prawidłowej reakcji w sytuacjach konfliktowych.
  12. Uświadomienie dzieciom, że każdy może popełnić błąd. Przyznanie się i poprawa jest drogą do bycia lepszym człowiekiem. Pobudzenie ucznia do stawiania pytań, jak poprawić niekorzystną sytuację.

Udział w akcjach charytatywnych, wolontariacie, rekolekcjach.

Pogadanki i spotkania z ciekawymi ludźmi.

Prowadzenie zajęć ukazujących wzorce osobowe, właściwe zachowania i postawy w literaturze, historii.

Percepcja wartościowych  filmów, sztuk teatralnych, wystaw.

Lekcje wychowawcze, pogadanki, apele szkolne. Diagnoza postaw.

Pomoc koleżeńska, pochwały, pozytywne uwagi.

Działania mające na celu wykazanie troski o wygląd sal, otoczenia szkoły.

Omawianie z uczniami prawidłowego postępowania w trudnych sytuacjach.

III.

Rozwijanie zachowań asertywnych i empatycznych.

  1. Ćwiczenie prawidłowych postaw i zachowań uczniów w grupie rówieśniczej: uczeń umie uszanować zdanie innych oraz potrafi bronić własnego zdania; uczeń umie powiedzieć „nie” na niewłaściwe propozycje, dokonuje trafnego wyboru.
  2. Rozwijanie umiejętności słuchania i zabierania głosu.
  3. Przeciwdziałanie przejawom niedostosowania społecznego.
  4.  Przekazanie wiedzy na temat szkodliwego działania używek, narkotyków, dopalaczy,  również negatywnego oddziaływania nieodpowiedniego towarzystwa.

Stawianie uczniów w hipotetycznych sytuacjach wymagających zajęcia określonego stanowiska, pogadanki na lekcjach, prelekcje specjalistów

Realizacja programów profilaktycznych, opieka pedagoga, współpraca z PPP, Sądem dla nieletnich, Komendą Policji itp.

IV.

Integracja działań wychowawczo- profilaktycznych szkoły i rodziców.

  1. Zapoznanie rodziców z programem wychowawczo-profilaktycznym oraz innymi prawnymi aktami Szkoły.
  2. Dokładne precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących pożądanych przez szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu społecznego i bezpieczeństwa uczniów.
  3. Egzekwowanie powyższych wymagań.
  4. Uwzględnienie na zebraniach z rodzicami tematów z zakresu wychowania, adekwatnych do problemów klasowych.
  5. Badanie opinii rodziców odnośnie:

- skuteczności realizowanych zadań edukacyjnych i wychowawczych;

- przedmiotowych systemów oceniania.

  1. Włączenie rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych:

-  udział rodziców w tworzeniu Programu Wychowawczo- Profilaktycznego, Statutu Szkoły, zasad oceniania i innych;

- udział w uroczystościach i imprezach szkolnych, klasowych;

  1. Współpraca z rodzicami w planowaniu działań wychowawczych oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dziecka.
  2. Udział w drobnych remontach, upiększaniu klas, budynku itp.
  3. Przekazanie rodzicom informacji na temat praw i obowiązków ucznia.
  4. Przekazywanie rodzicom informacji na temat metod oddziaływań wychowawczych. Uświadomienie szkodliwości nadopiekuńczej postawy, liberalnego wychowania itp.
  5. Uczestnictwo rodziców w dniach otwartych.
  6. Organizowanie imprez dla rodziców i z udziałem rodziców.
  7. Wyróżnianie rodziców za wkład pracy, pomoc Szkole w poprawianiu warunków pracy i nauki.

Na spotkaniach rodziców z wychowawcami klas, dyrektorem szkoły.

Działania pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo uczniów: dyżury nauczycieli, opracowywanie procedur i reagowanie w sytuacjach trudnych.

W formie ankiet lub wyrażania opinii na zebraniach klasowych.

Wychowawcy klas konsultują z rodzicami ich oczekiwania odnośnie pracy wychowawczej i profilaktycznej.

Współpraca z Radą Rodziców

Wywiadówki, tablica informacyjna, strona internetowa Szkoly.

Prelekcje specjalistów, informacje przekazywane przez wychowawców.

Angażowanie rodziców do uczestnictwa i współorganizowania uroczystości i wyjazdów klasowych, szkolnych.

Wręczenie rodzicom podziękowań za pracę.

 

  1. 2.    Kształtowanie więzi z krajem ojczystym, poszanowanie dla dziedzictwa narodowego oraz innych kultur i tradycji.

Lp.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposoby realizacji

Uwagi

I.

Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawy patriotycznej, miłości do Ojczyzny, kultywowania tradycji.

  1. Znajomość słów i melodii hymnu narodowego.
  2. Kulturalne zachowanie się w miejscach Pamięci Narodowej, w czasie uroczystości szkolnych, religijnych.
  3. Dbanie o odpowiedni strój w czasie świąt szkolnych, akademii.
  4. Poznanie sylwetki Patrona Szkoły.
  5. Utrzymywanie kontaktów z osobami zasłużonymi dla Ojczyzny.
  6. Kultywowanie tradycji szkolnej. Organizacja i aktywny udział w uroczystościach o charakterze rocznicowym i patriotycznym, opieka nad miejscami pamięci narodowej, pamięć o poległych w czasie II wojny światowej. Uroczyste obchody świąt narodowych  i szkolnych.

Godziny wychowawcze, zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, uroczystości szkolne i klasowe, wycieczki i wyjścia.

W czasie zajęć szkolnych.

Wpisy na stronie internetowej szkoły, gazetki ścienne.

Wyjścia na cmentarz.

Apele.

II.

Poznanie tradycji,  poszanowanie historii i kultury regionu.

  1. Zdobywanie, pogłębianie wiedzy o własnej miejscowości, regionie, kraju.
  2. Poznanie historii i tradycji własnej rodziny i jej związek  z historią regionu.
  3. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu wspólnoty lokalnej, imprezach regionalnych. Organizowanie imprez na rzecz Szkoły  i środowiska.
  4. Poznanie historii najważniejszych obiektów  w gminie.
  5. Zapoznanie z elementami kultury niektórych regionów Polski.

Wycieczki lokalne, wystawki, gazetki, zajęcia dydaktyczne.

Organizacja imprez, uroczystości szkolnych.

III.

Wspólnota Europejska a tożsamość narodowa.

  1. Poznanie istoty Wspólnoty Europejskiej.
  2. Zachowanie tożsamości narodowej we wspólnocie. Wychowanie w duchu tolerancji.
  3. Poznanie krajów Unii Europejskiej.

Spotkania z ciekawymi ludźmi, wycieczki, konkursy, zajęcia lekcyjne.

Pielęgnowanie polskiej tradycji narodowej, wystawy, konkursy itp.

Warsztaty i lekcje kształtujące postawę tolerancji.

3.Wychowanie prozdrowotne.

Lp.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposoby realizacji

Uwagi

I.

Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu.

  1. Korygowanie wad budowy, postawy oraz wymowy.
  2. Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie.
  3. Zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała.
  4. Dbanie o schludny wygląd zewnętrzny.
  5. Wpajanie zdrowego stylu życia, odżywiania i wypoczynku. Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego.
  6. Kształtowanie sprawności fizycznej, odporności.
  7. Uświadomienie roli i znaczenia sportu. Wpajanie nawyku rozwijania własnych predyspozycji w zakresie dyscyplin sportu.
  8. Zachowanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły.

Lekcje przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną.

Pogadanki na godzinach wychowawczych, organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym, konkursy/działania dotyczące zdrowego stylu życia. Organizowanie kół zainteresowań.

Lekcje wychowania fizycznego i zajęcia SKS. Organizowanie zajęć w terenie, wycieczek pieszych, rowerowych.

Prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego. Przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową. Spotkania z policjantami. 

II.

Szkoła zapewnia uczniom poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego.

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy ucznia.
  2. Zapewnienie uczniom opieki oraz pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

Opracowanie i realizacja harmonogramu dyżurów nauczycielskich. Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie szkoły.

Szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

Współpraca z powołanymi do tego instytucjami, organizacjami.

W pracy z uczniami uwzględnia się orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz opinie PPP

III.

Uzależnienia, rozpoznanie ich i zapobieganie.

  1. Podnoszenie wiedzy ucznia na temat zagrożeń społecznych.
  2. Kształtowanie umiejętności unikania negatywnych wpływów środowiska.

Współpraca i spotkania z kuratorem sądowym, lekarzem, psychologiem.

Realizacja programów profilaktycznych odpowiednio do potrzeb, prowadzenie zajęć terapeutycznych z klasą. Kierowanie uczniów z rodzin problemowych na obozy terapeutyczne.

  1. 3.  Wychowanie ekologiczne.

Lp.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposoby realizacji

Uwagi

I.

Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska.

  1. Przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego.
  2. Ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego.
  3. Uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka.
  4. Wskazanie na sposoby dbania o przyrodę ożywioną i nieożywioną.

Realizacja programów ekologicznych.

Udział w akcjach np.: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórka surowców wtórnych, porządkowanie terenu przyszkolnego w ramach godzin wychowawczych.

Spotkania.

Organizowanie zajęć w terenie.  Organizacja szkolnych konkursów ekologicznych.

Pogadanki tematyczne.

  1. 5.  Profilaktyka zagrożeń.

Lp.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposoby realizacji

Uwagi

I.

Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ucznia w szkole.

  1. Doskonalenie warunków bezpiecznego funkcjonowania ucznia w szkole i poza nią.
  2. Ochrona uczniów przed skutkami niepożądanych działań ludzi z zewnątrz.
  3. Eliminowanie zagrożeń pożarowych.
  4. Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpoczynku między lekcjami.
  5. Ochrona mienia społecznego.
  6. Przeciwdziałanie agresji w szkole.
  7. Eliminowanie zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi uczniów.

Lekcje z wychowawcą, apele, pogadanki, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia warsztatowe i profilaktyczne.

II

Kształtowanie umiejętności samodzielnego, codziennego dbania o własne bezpieczeństwo.

  1. Zaznajamianie z przepisami BHP, drogami ewakuacyjnymi w szkole.
  2. Zaznajamianie i systematyczne przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, podróżowania, nawiązywania znajomości, wypoczynku nad wodą, itp.
  3. Zaznajamianie z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych (telefonów komórkowych, tabletów, itp.)

Pogadanki, prezentacje multimedialne, spotkania z policjantem.

III

Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń i właściwego zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych.

  1. Minimalizowanie zagrożeń związanych z drogą „do” i „ze” szkoły.
  2. Kształtowanie gotowości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
  3. Uświadamianie zagrożeń związanych z życiem towarzyskim, podróżami, aktywnością w okresach wolnych od nauki.
  4. Doskonalenie umiejętności szacowania ryzyka sytuacyjnego, rozpoznawanie nietypowych sygnałów niebezpieczeństwa.
  5. Uświadamianie zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu.
  6. Poznawanie sposobów krytycznego korzystania z mediów i prasy.

Zajęcia z pielęgniarką szkolną i nauczycielem przyrody.

Czytanie literatury dotyczącej tematu.

IV

Eliminowanie agresji z życia szkoły.

  1. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania zachowań agresywnych oraz egoistycznych.
  2. Kształtowanie postaw odrzucających przemoc oraz umiejętności nieagresywnego, asertywnego zachowywania się w sytuacjach konfliktowych i problemowych.
  3. Monitorowanie nasilenia zjawiska agresji w szkole.

Gazetki ścienne.

Informacje na stronie internetowej szkoły.

V

Wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ryzykownych i konfliktowych.

  1. Uświadamianie uczniom zagrożeń wynikających z używania alkoholu, narkotyków, „dopalaczy”, papierosów, substancji psychoaktywnych. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania czynników ryzyka.
  2. Propagowanie wiedzy o społecznych mechanizmach wywierania wpływu i konstruktywnych sposobach radzenia sobie z nimi.
  3. Podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców, opiekunów w zakresie zażywanie substancji psychoaktywnych, dopalaczy, narkotyków, palenia papierosów.
  4. Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych.

Współpraca z osobami

i instytucjami zajmującymi się problematyką uzależnień. Negocjacje, mediacje, asertywna komunikacja własnych potrzeb, dyskusje, rozmowy, pogadanki.

Organizowanie szkoleń dla uczniów, rodziców

i nauczycieli.

VI

Zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym- wspieranie uczniów mających trudności w nauce i w przystosowaniu się w grupie.

  1. Diagnozowanie trudności w nauce.
  2. Dostosowywanie wymagań do możliwości indywidualnych uczniów.
  3. Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej.
  4. Tworzenie zespołów wsparcia.
  5. Budowanie motywacji do nauki.
  6. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
  7.  Wdrażanie do aktywnych form spędzania wolnego czasu.

Obserwacja uczniów .

Lekcje wychowawcze.

Pomoc koleżeńska.

Pogadanki.

VII

Pedagogizacja rodziców i nauczycieli.

  1. Przekazywanie rodzicom wiedzy na temat przyczyn istoty niepowodzeń dydaktycznych- wskazówki do pracy w domu z dzieckiem.

Aktywne uczestniczenie

w lokalnych i krajowych akcjach edukacyjnych.

VIII

Opieka zdrowotna i pomoc socjalna.

  1. Organizowanie bezpłatnych obiadów w stołówce szkolnej.
  2. Zapomogi losowe dla dzieci najbardziej potrzebujących, stypendia szkolne.
  3. Opieka po lekcjach w świetlicy szkolnej- pomoc w nauce.
  4. Badania kontrolne prowadzone przez pielęgniarkę szkolną.
  5. Troska o higienę osobistą dzieci. Przeglądy czystości.
  6. Organizowanie akcji charytatywnych na terenie szkoły.
  7. Propagowanie zdrowej żywności.

Współpraca z GOPS,

Ośrodkiem Zdrowia.

IX

Badania, diagnoza i analiza rozmiarów niedostosowania społecznego uczniów.

  1. Opracowanie i przeprowadzenie badań ankietowych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.

Kwestionariusz ankiety

X

Współpraca z instytucjami i stowarzyszeniami.

1. Współpraca z OSP .

  1. Współpraca z Komisariatem Policji.
  2. Współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
  3. Współpraca z Sądem Rodzinnym .
  4. Współpraca z Biblioteką Publiczną w Tymbarku.
  5. Starostwo Powiatowe w Limanowej.
  6. Nadleśnictwo Limanowa.

Spotkania, porady, rozmowy, praca w Zespole Interdyscyplinarnym.

V. Ewaluacja.

         W ustaleniu czy realizowany program przynosi oczekiwane efekty, niezbędna jest jego ewaluacja. Należy więc kontrolować zarówno przebieg procesu, jak i osiągnięte wyniki. Proces powinien być kontrolowany przez bieżące monitorowanie, a uzyskane informacje wykorzystywane do modyfikacji samego programu (jeżeli wystąpi taka potrzeba). Ewaluację wyników należy przeprowadzić pod koniec każdego roku szkolnego i opracować wnioski do pracy na następny rok szkolny.

VI. Ustalenia końcowe.

         Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły. Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji. Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej  w Piekiełku jest otwarty, podlega monitorowaniu i ewaluacji.

Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Niepublicznej  Szkoły Podstawowej  w Piekiełku      

   

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny

Niepublicznej Szkoły Podstawowej

im. Marii Dąbrowskiej w Piekiełku

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
  • Priorytety Ministra Edukacji Narodowej
  • Statut  Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Piekiełku .

Wstęp

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Niepublicznej Szkole Podstawowej im. Marii Dąbrowskiej w Piekiełku opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych Szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły tworzy spójną całość ze Szkolnym Zestawem Programów Nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

  • wyników ewaluacji ( wewnętrznej, zewnętrznej),
  • wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  • ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki
  • wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
  • innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).

Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:

  • powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
  • zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
  • respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły ( udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
  • współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
  • inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).

 

 

I. Misja szkoły

Misją Szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją Szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją Szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

II. Sylwetka absolwenta                                                           

 

Dążeniem Szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego f